Tuesday, October 25, 2016

Kisah bakal pengantin dengan Pelamin 6 Ribu.



Saya tanya kawan saya bukan muslim, berbangsa Cina, kenapa beliau tak kawen..
Tapi tinggal  serumah..
Katanya, very soon, tapi budget je tak cukup..
Mereka kawen, memerlukan  kos yang tinggi..
Untuk ambik picture saja, kos beribu ribu..
Tak macam melayu, more cheaper, katanya lagi..
Itu lebih 10 tahun dulu..

Tadi saya tanya pasangan islam tengah membuat persiapan kahwen.
Berdebar  saya dengar..
Campur dengan katering, sewa dewan, dalam 50k
"Biasa je tu bang, jawab yang pompuan.."

Kos pelamin saja 6ribu..
Wow.. untuk belanja sehari hangus...
Saya cakaplah, 6k kalau u all pejam mata,  simpan kat mana mana yang boleh bagi pulangan 8 percent setahun, 10 tahun dapat dalam 13k...
Boleh dah beli sebijik motor nak buat ulang alik kat kl ni nak elak bayar tol dan petrol mahal..,

Dia orang gelak je, dan yang lelaki tambah..
"Kos banyak lagi bang, kos bergambar saja, bertunang, pre wedding, hari wedding dan post wedding.
Kos dalam 3k kesemuanya..
Yang kecik kecik tak payah kiralah.. "

"Baru je order kek tadi
Kek dalam 500 ringgit.." jawab mereka..

Kalaau ikut hati, nak tanya je, kek apalah yang mahal sangat tu..
Takan macam kek direstaurant eksklusive di campur  liquor..
Teringat  kek saya yang berharga 50 hinggit je, travel dari Kuala Terenagganu ke K Baru rumah isteri pertama (so far), lapisan kek icing dah cair..
Tulisan kat kek lansung tak nampak rupa dah bila sampai sana..

Last soalan saya..
Dia orang kumpul berapa tahun untuk nak kumpul duit tu.
Yang  pompuan jawab, sebahagian duit epf ayah dia..
Yang lelaki jawab, buat pinjaman bank dengan 5-6 percent interest..
Oklah saya diam je ..
Kan saya gatal mulut tanya cagaran, nanti dia ingat ssya fikir kena cagarkan bakal bini  dia tu, tak pasal pasal kena penampar..

Dalam hati saya, susahnya nak kawen sekarang..
Patutlah kawan kawan saya kawen kedua ketiga pi Sempadan, jimat kos.,
Dan nasib baik saya dah kawen dan nasib baik juga dah tak laku  lagi, tak ada yang ajak  kawen kawen :-)
FB Shaari Anuar

1 comment:

  1. Sy kawin waktu belajar dgn wang hantaran rm8k tu lah sy buat persiapan.. tu pun 3k mak suruh sy beli emas.. 2k bg ayah utk topup barang kenduri, 2.5k utk persiapan baju kawin dan brg2 hantaran.. baki rm500 sy buat simpan utk masuk semester baru pengajian.. itu cerita 11 tahun lepas.. kahwin pun tak ada pelamin, kek kahwin jauh sekali. Makeup pun rm100 saja. Skrng kos makeup pun dah cecah rm300 ke atas

    ReplyDelete