Tuesday, October 22, 2013

KISAH BENAR SAYA BUAT SALES - BAGAIMANA DARI BEBERAPA RATUS RINGGIT JADI BERJUTA JUTA..

SALAM PERKENALAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Aku nak share dgn u all, bagaimana aku start involve dengan business saham amanah.. 

Aku dulu, kerja makan gaji, drp jd lecturer ke Training Manager.Kerja memang teruk, kena pergi oversea dlm short notice.,kena buat report sampai pagi..memang mimpi ngeri la.. 

Aku lansung takde background dalam sales..hanya trial and error aje.. 

Inilah perjalanan ku sebagai Public Mutual agent.. 


2003..aku join PM as a part time agent. Aku buat research aku sndiri, cari co. yang bagi aku paling bagus,..check kat paper, internet, etc. 
Aku nak jadi agent actually aku dah bosan dengan kerja aku. Kerja teruk pasal aku involve dengan training..Lagipon gaji bukananya banyak,kerja dah 5 tahun ..5k pon tak sampai.. 
Masuk bulan ketiga..wow, baru aku tahu seronok buat sales. Sebelum ni aku train orang aje(kerja FT Training Mngr). kata orang ..aku dah practice what aku preach..Income pon dah hampir gaji FT dah.. 
Bulan ke 6..aku makin seronok..aku dah buat full time dah. Plan dan strategy aku menjadi..alhamdullilah.Kebanyakan clients aku strangers aku tak suka jual kat kawan2 , takut mereka invest kerana simpati ( ego masih tinggi beb..). Income dah melebihi gaji FT dulu.. 

Bulan ke 12..dah masuk setahun rupanya..kerja pon makin senang. Pagi lepak kat rumah, monitor clients investment..buat call, baca buku (masa tu study PT MBA kat uia blm habis lagi) and petang baru keluar pergi opis dan jumpa clients. 

Achievement tahun pertama, co ada satu buat competition dan campaign satu Mesia .aku naik stage, dapat first runner up. Aku sendiri terkejut. Tak sangka gak ..aku ni dah la pengecut nak jumpa org..malu lagi la…hee..hee..
Income masa ni..dah dapat 5 figure dah..Dlm masa setahun average 12 - 15k per month 

2004..aku besarkan group aku. Recruit kawan2, clients aku, and sapa2 yg berminat. Kalau dulu competition 2003 aku dapat 1st runner up, tahun ni aku dapat champion. Aku prove pada kawan2 aku yang ada kutuk aku nak jd salesman sebelum ni, at least ada jugak budak melayu macam aku yg dapat champion..Hujung tahun 2004, aku dah jd Manager. 

2005..Study dah pon habis, aku dah bebas.. 

Personal Sales aku meningkat lebih 100%, group sales aku meningkat 80%, tahun ni aku rasa more stable..kerja makin senang.dan aku dah ada rumah terrace, kondo and town house dgn hasil UT ni. Masa ni aku jumpa kawan2 aku yang berjaya dengan career makan gaji dia org. Compare payslip aku, dgn pay slip dia orang..bukan nak eksyen..Terlalu jauh beza..Kebanyakan dia org GM, senior manager dan Manager. Suprising, dia support aku, siap marah aku lagi kenapa tak promote kat mereka awal2.. 

Achievement.paling best..lagi sekali aku tak sangka..sales aku top 3 satuMalaysia..dlm kategori aku bertanding.. 
Income pon dah melebihi 25 k per month.. 
2006..azam baru, aku nak duplicate rahsia kejayaan kejayaan aku pada mereka yang berminat seramai mungkin. Dan ramai agents group aku dah berjaya..dan definitely aku bangga gila.. 

April 2006 Personal sales..maintain as last year..achieve mcm aku target.aku pon ah ada lebih 350 clients. Wbagaimanapon aku nak besarkan group aku at least 250 percent increase.. 

Pd masa yang sama aku boleh tlg gov. mendekatkan jurang pendapatan (disparity income) kaum bumi dgn bangsa lain.. 

Sapa2 yang berminat nak jd agent, insyaalah saya akan duplicate strategy aku..contact..012 3811974  atau PM aku..Kita jumpa kat Public Mutual Bangsar dan aku akan tunjukkan pay slip aku sekali.. hee..he..sekadar bukti, bukan nak eksyen.


*** TULISAN INI DIAMBIL DARI BLOG SAYA TAHUN 2006 TANPA DIEDIT..

5 comments:

  1. Salam,apa yang diperlukan untuk menjadi seorang agen PM/UT?kelayakan minimum?contoh spm atau diploma atau ijazah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min spm with 5 credits termasuk maths...
      Doc yg diperlukan..
      1. Ic Photostat 2. Gambar 6 keping passport size 3. Acc PB kena buka untuk masukkan komisen 4. Salinan Diploma/Degree or SPM yang kredit in Maths 5. Exam Fee 250, bayar kat Public bank.Acc no 3146616906 atas nama Public Mutual Berhad.

      Delete
  2. Assalam exam tu susah x?sebab saya xmahir english

    ReplyDelete
  3. Assalam exam tu susah x?sebab saya xmahir english

    ReplyDelete
  4. Salam tuan spm sy teruk dan english x berapa Mahir nak bercakap. Dan sy mempunyai sijil kemahiran sahaja, sy Amat berminat nak jadi agent unit trust .. kerja makan gaji dan mahu tukar kerjaya, mahu berjaya dlm hidup .

    ReplyDelete